Publisert Legg igjen en kommentar

”a really good read”

Den innflytelsesrike svenske skribenten og Bild & Bubbla-redaktøren Fredrik Strömberg har en positiv omtale av Nebelgrad Blues på sin nettside. Her konstaterer han blant annet at han var en av de første som omtalte Jason internasjonalt. Siden har Jason blitt et internasjonalt fenomen og mange nye norske serieskapere har dukket opp uten å nå de samme høyder som Jason. Etter å ha lest Nebelgrad Blues tror han imidlertid at han har en utfordrer. Han peker videre på at Sigbjørn Lilleeng har mange internasjonale inspirasjonskilder samtidig som han er fundert i den moderne norske serietradisjonen. Til slutt anbefaler han alle som bor i Skandinavia til å lese serien, og utenlandske forlag til å kjøpe rettighetene så raskt som mulig. Les hele anmeldelsen her.

Publisert Legg igjen en kommentar

”Generasjonsskiftet”

Under overskriften ”Generasjonsskiftet” hadde Morten Harper en grundig gjennomgang av Forresten 23 i Dagens Næringsliv 5. Juni. Her skriver han blant annet at ”Forresten er blitt det viktigste startstedet for ferske serieskapere som ønsker lage noe annet enn korte humorstriper.” Og i en liten gjennomgang av høydepunkter sier han ”Sproingvinner Esben Titland har laget en stilsikker skildring av rutinenes tvang (Steinras). Lene Ask gjør en effektfull vri på skyld og skam (Bønnesvar). Flu Hartbergs Pommes Frites er en herlig iscenesatt skrekkfabel. Høydepunktet er likevelkinesiske Chihois sofistikerte mor-og-sønn-historie Havet.”

Publisert Legg igjen en kommentar

5 til Betongdrømmer 1

Bergens Tidendes anmelder Walter Wehus gir Nebelgrad Blues Betongdrømmer 1 karakteren 5. Han sier blant annet at ”Lilleeng fikk en særs velfortjent Sproingpris for Nebelgrad Blues i 2007, og han følger opp med en dialog som klinger godt i øret samt tegninger som har potensiale til å løfte serien opp på kultklassiker-nivå.” Til slutt konkluderes: ”Nebelgrad Blues kan med tiden bli den beste ungdomsskildringen Norge har fått i tegnet form.” Hele anmeldelsen kan leses her.

Publisert Legg igjen en kommentar

”I klem i storbyen”

Serienett har anmeldt Sigbjørn Lilleengs nyeste Nebelgrad Blues, og liker det de har lest. Både tegninger og historie framheves og anmelder Hellesund påstår blant annet at ”det er en fryd å få se Lilleeng boltre seg i hefteformat igjen” før han konkluderer; ”Sigbjørn Lilleengs Nebelgrad Blues er absolutt noe som det er verdt å følge med på, og Betongdrømmer nr. 1 gir nok en gang mersmak. Dette er både en serieskaper og karakterer vi ønsker å følge videre.” Les hele anmeldelsen her.

Publisert Legg igjen en kommentar

Jippi til Mocca

Vi kommer til å være til stede på Mocca Art Festival i New York førstkommende helg. I tillegg til å ha stand under hele festivalen sammen med No Comprendo og lansere en rykende fersk utgave av Angst, kommer vi også til å delta i en paneldebatt om skandinaviske tegneserier. Les mer på festivalens hjemmeside.

Publisert Legg igjen en kommentar

Oppsummeringer

I anledning utgivelsen av Forresten 23 og ny bok fra Tor Ærlig har Øyvind Holen oppsummert med å finne fram gamle anmeldelser. Dette er gode oppsummeringer av to lange utgivelseslinjer hos oss, og anbefalt lesning. Alle omtalte titler kan dessuten bestilles fra Jippi kafe. Les oppsummeringen av Forresten her og Tor Ærlig her. De fleste av utgivelsene har fått ganske god omtale og blant Holens mange gode formuleringer plukker vi følgende fra anmeldelsen av Forresten 17 hvor han oppsummerer at Forresten er ”for oss som liker en solid porsjon kanari servert til hummeren.”